donderdag 23 juli 2009

Woensdag 22 Juli & Donderdag 23 Juli, Durban

Hallo lieve mensen,
Gisteren hadden we de reisdag, dus wij moesten er om 5 uur uit om de laatste dingen in te pakken, toen gingen we met z'n allen naar het busstation want we gingen met de bus naar Durban. Maar dat busstation is echt midden in de stad, dus wij stonden daar met een groep blanke mensen met allemaal bagage, kun je nagaan wat voor effect dat had ;). Maar goed in ieder geval is er niks gestolen ofzo maar er liepen de hele tijd mannen om ons heen zo te loeren enzo dus onze evangelist Tim stapte gewoon op 1 van die mannen af en uiteindelijk heeft hij ook nog met hem gebeden. Maargoed we moesten dus met ook nog allemaal anderen mensen in de bus maar het was prima, het was alleen jammer dat er echt te stomme films werden gedraaid (1 of andere film over honden, 1 of andere film over apen die naar de ruimte gingen, star wars the clone wars, superman enz.) maar het was erg gezellig en ik had in Zuid-Afrika eigenlijk alleen nog maar stad gezien en nu zagen we dus wel het gewone land van Zuid-Afrika dus dat was erg leuk.
Rond half 5 kwamen we aan en toen we bij het GNC aankwamen werden we ontzettend warm verwelkomd, met een heerlijke maaltijd die Pastor Eunice (met nog anderen) voor ons had gemaakt en we hadden een douche!! Dus dat was heerlijk. We zitten boven op een berg en er staan veel bomen, waar dus ook apen in zitten, ik wil er graag 1 zien maar dat is jammer genoeg nog niet gebeurd.

De eerste dag in Durban, wij (de meisjes) werden vanmorgen wakker en het leek ons een leuk idee als wij een keer gezegend werden door de jongens met een ontbijt op bed. Dus wij stelden het voor aan de jongens en wonder boven wonder kregen we ze uiteindelijk toch zo ver dat ze het gingen doen. Beetje jammer dat onze slaapruimte (die de jongens nu hebben ingepikt en wij nu in een oud huis moeten slapen, maargoed) eigenlijk dezelfde ruimte is als de eetzaal en alleen gescheiden is door een soort gordijn dus wij konden mee luisteren en we hoorden verschillende dingen zoals; "ik heb al allemaal koekjes", "zullen we er knoflook door heen gooien?". Maar ze hadden het uiteindelijk nog wel prima gedaan.

's Middags gingen we naar Bottle Brush (een sloppenwijk) en ik vond het echt super leuk om daar weer te zijn. Die kinderen zijn gewoon zo lief maar het is ook wel heel apart om daar te zijn want die mensen daar hebben gewoon niks en ze zijn zo blij met elk klein beetje aandacht dat je ze geeft. Yentl had ook zo'n meisje vast die tegen haar zei van: Ik hou van je, je gaat toch niet weg heh? Waarom ga je weg? Echt zo zielig. Ik had ook echt zoiets van het maakt me niet uit hoe vies die kinderen zijn ik ga ze gewoon vasthouden maar het is echt heel erg, ik had een meisje vast die gewoon helemaal een kapotte teen had waar ze mee door het stof liep en al die kinderen lopen op hun blote voetjes in het stof en allemaal glas enz. Ook heel veel kinderen die zelf nog heel jong zijn en aandacht nodig hebben, lopen al rond met een zusje of broertje op hun rug. Op het laatst zag ik een meisje en ze zag er nog heel jong uit, met een kind vast dus ik liep naar haar toe en ze vertelde me dat het meisje 4 maanden oud was en dat het haar dochter was! Ze was zelf nog maar 16! Ik vond het zo erg dus ik hield dat kindje vast en ze had zo'n honger enz, dat was echt het eerste moment dat ik zo ontroerd was, het was zo zielig! We hebben nog een voedselprogramma gedaan, en het was goed om daar te zijn.

Nu lekker douchen met waarschijnlijk een koude douche omdat ik als laatste ben maarja ;).
Oja ik moest ook nog wat goeds vertellen over Jan Bart dus uhm: Jan Bart is wel aardig...


Heel veel liefs,
Christl

9 opmerkingen:

  1. Hey lieve Christl, wat een boeiend en duidelijk verslag. Aangrijpend wat je schreef over de sloppenwijken. Mooi dat jullie een voedselprogramma konden doen, maar ik denk dat je zo heel veel meer zou willen. Gelukkig zorgt de Almachtige ook op tijden dat jullie weer in Nederland zijn. Ik heb ook nog zitten meegrijnzen dat jullie de jongens zo ver kregen ontbijt voor jullie te maken. En ik vind dat ze jullie wel wat vaker kunnen zegenen met een ontbijt. En waarmee gaan jullie hen zegenen?? Alleen de opmerking over Jan Bart is een understatement denk ik. Volgens mij is hij SUPER AARDIG. Groetjes aan het hele team, en natuurlijk ook nog met name je zussen Kloe ladies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi allemaal!
    Nog heel veel zegen en plezier de laatste weken in Afrika!
    Onze tour begint ook vandaag, ik hoor na afloop alle verhalen wel!!
    Blessings en liefs!
    Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi allemaal,

    Dank je wel voor de moeite die jullie nemen om weer een reis- en aankomstverslag te schrijven.
    We vinden het fijn om te lezen!
    Moedig van jou, Tim, om op 1 vd mannen af te stappen die zo naar jullie keken in J'burg, en byzonder dat je met hem mocht bidden.

    * Door jullie aanwezigheid, aanbidding, dans, mime en gebeden ben je bezig het levende water tevoorschijn te roepen uit de rots; zoals Mozes dat in de woestijn deed voor het volk.

    * Wij blijven voor jullie bidden en vandaag moesten we denken aan
    ps 78, speciaal vs 52 - 55.
    Het gaat over de les vh volk in de woestijn.
    vs 52 (niv) But he brought his people out like a flock, he led them like sheep through the desert
    53) (nbg)Hij voerde hen veilig, zodat zij niet vreesden, want de zee had hun vijanden overdekt
    54 Hij bracht hen naar Zijn heilig gebied ...!
    God zorgt voor zijn volk en ook voor jullie!

    Stel je voor: God moest elke dag voor meer dan 3 miljoen mensen water en voedsel verzorgen - zo'n 30 vrachtwagens vol voedsel, en 300 tanks water per dag, 40 jaar lang!
    God voorziet - en Hij is daarin trouw!

    We blijven met jullie meebidden, denkend aan deze God die wonderen doet, de Rots waarop jullie staan. Hij is de Redding voor de mensen in Durban.

    Mirjam en Ephraim - we bidden dat jullie het samen ook goed hebben, heel veel liefs en knuffel,

    pama, Ed en Wike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mirjam,

    Speciaal voor jou nog even bijgaand stukje,(zie de link) ik had het sinds eind vorige week steeds in m'n hart voor jou.

    liefs, xxx mam xxx

    http://www.trmbelfast.org/prophetic.htm#2

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi lieve Christl, Yentl, Naomi, Lois, Hester en de rest :)

    Wat leuk om al jullie belevenissen allemaal zo te kunnen volgen! Het is zeker heerlijk om zo'n goeie tijd met God te hebben. Blijf zo doorgaan waar jullie mee bezig zijn, want jullie kunnen voor zoveel verschil zorgen daar in dat land! Ik vind het stiekem wel heel erg jammer dat ik dit jaar niet zelf mee ben gegaan, maar God zal mij ook op een andere manier gebruiken en op een ander moment. Blijf al jullie kracht uit God putten, want Hij is een liefdevolle Vader en Hij wil via Zijn kinderen tot Zijn verloren en verdwaalde kinderen komen :)
    Geniet er nog van met volle teugen en ik hoop jullie allemaal even een knuffel te kunnen geven met het eindconcert :D
    Heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefs en zegen,
    Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey allemaal!

    Echt supergoed om dit allemaal te lezen, iedere dag een kijkje in de tour. Ik vind het jammer er zelf niet bij te zijn, maar ik ben echt geraakt door wat God in en voor jullie doet! Zulke mooie getuigenissen, God is echt buitengewoon gaaf!
    Ik vond het echt heel bijzonder te lezen over de tijden die jullie als team hadden met God, en met de mensen daar. Zulke diepe tijden van aanbidding en zo dicht bij God! Dat is toch de mooiste plek? Geniet ervan, God zegent jullie. En door jullie als team en als mensen heen ook heel veel anderen.
    Ik hoop jullie verhalen te volgen van Durban en Kaapstad en achteraf de foto's en dansen+mimes te zien. En ik hoop zeker volgend jaar erbij te zijn!

    Heel veel groetjes, vooral aan mijn lieve broer die nu ver weg zit,
    Anne (Pieterse)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey hallo allemaal,, leuk om weer wat te lezen van jullie echt vett.. zie al dat jullie het naar jullie zin hebben. willen jullie de groeten en dikke knuffel aan Past Eunice doen voor mij,, from Nathaie the hairdresser!!!. en aan Steef,, Ik mis haar echt,,, jullie moeten haar echt effe trakteren op een lekkere kop cappucino,, dat vindt ze lekker,, hahaha grapje hoor. Ik wens jullie nog een goeie tijd in Durban...

    Veel Liefs van Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha christl je hebt echt een leuke schrijf stijl..net zoals je praat ;)

    en gaaf om te lezen hoor !!

    bless you all !

    hug Marc en Kirsten die over `3 dagen gaan trouwen whaaaaaaaaaa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo lieve Benjamin . We vinden het moedig van jou om als enige belg mee te gaan,. Je kaartje is goed aangekomen. We vonden het een heel leuke foto. . We zijn erg geraakt door al het moois dat jullie mochten meemaken. Wat is de Heer toch geweldig. Geniet verder van de reis . En de groetjes aan de ganse groep aan de Leo en natuurlijk ook aan jou
    dikke knuffel je mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen